Érthetően, választékosan beszélni nem könnyű. Gördülékenyen, szabatosan fogalmazni még nehezebb. Otthon rövid, tőmondatokból is könnyen megértjük egymást. A kisgyerek iskolába lépve, hamar szembetalálja magát a felszólítással "Írj egy mondatot!", "Alkoss egy történetet!" És akkor főhet  a kis nebuló feje, hogy mi az a mondat, meg az, hogy alkoss. Gyors útbaigazítást a tanító nénitől várhatunk. Hogy a mondatírás, történet kitalálás ne legyen leküzdhetetlen akadály , többféle játékot is játszhatunk.

 

A játékhoz nem kell más, mint néhány használati tárgy, egy párnahuzat, vagy papírzacskó.

Tegyünk öt-hat használati tárgyat a zacskóba, huzatba pl. kulcs, toll, játékállat stb. 

 

Sorra vegyük ki egyesével a tárgyakat, és minden egyes kiemelés után mondjunk mindegyikről egy mondatot.

"A sárga kacsa a tóban úszkál." "Az óra hangosan ketyeg."

A játék nehezebb változata, ha az egymás után kihúzott tárgyakhoz kapcsolódó mondatokat összefűzzük, úgy hogy azokból egy történet kerekedjen a végére.

"A sárga kacsa békésen úszkált a tóban. Amikor az órájára pillantott, eszébe jutott, hogy vendégségbe kell mennie. Gyorsan keresni kezdte a kulcsát, hogy bezárja az ajtót. De a zsebében kulcs helyett egy tollat talált. A másik zsebében is megnézte, de abban csak egy doboz gyufa volt."

Játszható úgy, hogy egy játékos húzza ki a tárgyakat, és ő talál ki egy teljes történetet. Ha végez, visszakerülnek a tárgyak a huzatba, és a következő játékos húz, és a kihúzott tárgyak sorrendjének megfelelően kitalál egy újabb történetet.

Egy másik változata, hogy az első játékos kihúz egy tárgyat, és  mond egy mondatot. A következő is kihúz egy tárgyat, és ő is mond egy mondatot úgy, hogy kapcsolódjon az előzőhöz. És ez így megy addig, míg van tárgy a huzatban.

A játék játszható szóban és írásban. Ha írásban játsszuk, akkor mindenkinek lehetősége van arra, megalkothassa a saját történetét. Kihúzzuk a tárgyakat egymás után, minden húzást követően mindenki leírja a saját mondatát. Ha elfogytak a tárgyak, felolvassa mindenki a saját történetét. Így egy szórakoztató családi játék kerekedik belőle. Fontos hogyha mi is beszállunk a játékba, akkor arra törekedjünk, hogy az általunk alkotott mondatok, történetek mintát mutassanak a gyerekeknek, ők hogyan csinálják. A minta akkor jó, ha választékos és igényes, de nem haladja meg túlságosan a gyermek nyelvi szintjét.

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kincskereső 2011.06.01. 06:32:34

Köszi a tippet ki fogom próbálni. Hány éves kortól ajánlod? Csaknem 5 éves lányom van.

tev · http://tanuloszoba.blog.hu 2011.06.01. 14:45:25

@Kincskereső:
Kedves Kincskereső! Örülök, hogy hasznosnak találtad a bejegyzést. 5 évesekkel már nyugodtan lehet a mondatkitalálós részét játszani a feladatnak. Segíthetjük a gyerekeket azzal, ha előre megbeszéljük, milyen bővítményeket használjunk pl. szín, hely, méret stb. Így biztos bővített lesz a mondat, de a segítséggel irányítjuk, keretet adunk a gondolkodásnak. Hasznos, ha mi is beszállunk a játékba, "egyet én, egyet te húzol". A mondatok összefűzését 5 éves korban meg lehet próbálni, de igazából kifejezetten jól beszélő, jó nyelvi készséggel rendelkező gyerekeknek ajánlom. Kipróbálás esetén tartsuk be a fokozatosságot, először a mondatok, aztán a történet. Remélem segítettem. Számolj majd be nekünk a tapasztalatokról.

matheerika 2012.05.13. 22:22:55

szia!
nézz be hozzám, remélem, találsz hasznos játékokat:
www.szulinapibuli.blogspot.com
süti beállítások módosítása