tama.jpgMegtanulni olvasni nem egyszerű dolog. Az olvasástanulás egy szervezett, felépített folyamat. Egy olyan folyamat, mely egymásra épülő, jól elkülöníthető szakaszokból áll. Sokféle pszichikus funkció együttes működését igényli. A sikeres olvasástanulás nagyon fontos előfeltétele, hogy a gyermek képes legyen a feladatra irányítani a figyelmét, és legyen elég kitartása a feladathoz. Másik fontos feltétel, hogy képes legyen vizuális jeleket megkülönböztetni egymástól. Vegye észre, ha két forma alakja, mérete, vagy térbeli elhelyezkedése különböző. Ennek a területnek a fejlesztéséhez feladatlapokat itt talál.

A szavak hangokból épülnek fel, ezért fontos, hogy képes legyen a szavakat az őket alkotó hangokra bontani. Illetve ezzel egyidejűleg a hangokból a szavak felépítésére is. Az olvasástanulás kezdetén érdemes ezt a nyelvi készséget különböző szógyűjtő játékok segítségével fejleszteni. Ennek legismertebb változata a „Mit visz a kishajó?” A játék lényege, hogy olyan szavakat kell gyűjteni, aminek a kezdő hangját viszi a kishajó. (Mit visz a kishajó e-vel? epret, esernyőt, elefántot…)

Hogy a kisgyerek a szavakat hangokra tudja bontani, elengedhetetlen a helyes hangképzés és artikuláció. Beszédhibás gyerekek esetében azért nehéz a hangokra bontás, hiszen nincsenek meg azok a hangok, amelyekre bontani kell a szavakat. Ebben az esetben egy szinttel lejjebb kell lépnünk, és logopédus segítségével rendbe kell tenni a gyermek beszédhangjait.

A szavak betűk sorozata. A gyereknek képesnek kell lennie arra, hogy felismerje a jelek és jelsorozatok jelentését. Az olvasástanulás következő fázisa, hogy a hang és jel közötti kapcsolatot megteremtse. Ez a betűtanulás időszaka. Ekkor kapcsolódik a már önmagában is létező „a” hanghoz az „a”betű képe. Ebben a szakaszban is kiemelt jelentőségű a figyelem, emlékezet és az absztrakció megfelelő fejlettsége.

Majd egyre több betű ismeretének birtokában, a következő lépésben a kisgyerek megtanulja a tanult betűket összeolvasni. Így épülnek fel a szótagok és belőlük a szavak. A szavak olvasni tudása nem más, mint a szó jelentésének megértése. A szó jelentése csak akkor érthető, ha ismerjük magát a szót. Ezért szegényes, szűk szókinccsel az olvasástanulás is sokkal nehezebb. (Szókincsfejlesztéshez korábban ajánlott játékaink.) Hiányzik a ráismerés, felismerés élménye, ami az olvasástanulás időszakában nagymértékben erősíti a hallom-látom-értem hármas kapcsolatának kialakítását. Az olvasástanulás kezdeti fázisától kezdve, ne elégedjünk meg azzal, ha a gyermekünk szépen felolvas nekünk. Mindig kérdezzünk rá az olvasottak értelmére is. A kifejező hangos olvasás elérése természetesen nagyon fontos cél, de nem az egyetlen. A kezdetektől legyen ugyanolyan fontos a megértés is. A megértést egyszerű színezős rajzolós feladatokkal tudjuk segíteni és ellenőrizni. Kínálatunkból itt választhat.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása