tev 2011.12.01. 21:11

Szabad-e, kell-e?

számolásMilyen eszközökkel segítsünk számolni tanulni? Meddig szabad hagyni ezek használatát? Kérdezi sok szülő aggódva. A legegyszerűbb eszköz a mindig kéznél levő ujjak. Hagyjuk a gyerekeket az ujjukon számolni. Az ujjhasználat segíti a számfogalom kialakulását, a kivonás, összeadás művelete során végbe menő mennyiségi változások megértését. Ezeknek az absztrakt fogalmaknak a megértésébe az ujjak használatával egyszerre több érzékcsatornát vonunk be. Az ujjak mozgatásával – kinyitom, becsukom – a saját testünkön keresztül lesz egy mozgásos élményünk, belső képünk a mennyiségek változásáról. Ehhez a mozgásos élményhez kapcsolódik az a vizuális élmény, hogy mindezt látom. Az ujjak használata közben legtöbbször mondjuk is, hogy mit csinálunk, így egy harmadik csatornával – a mondom, hallommal – támogatjuk meg a műveletvégzést. Az ujjak használata jobb esetben, a műveletek belsővé válásával, magától kikopik a napi számolási rutin eszköztárából. Ha mégsem, akkor a számkör bővülése nehezíti meg a használatát. Egyet azonban fontos megjegyeznünk, az a gyermek, aki az ujjait hívja segítségül összeadásnál, kivonásnál, nem lustaságból, hanem bizonytalanságból teszi.

szamolokorong~t_15271538.jpgA 10-es számkörből kilépve a műveletvégzés megsegítéséhez használhatunk pálcikákat, korongokat, babot, kukoricát, más apró tárgyakat. A segédeszközök kiválasztásánál ügyeljünk arra, hogy a gyermek számára egyértelmű legyen, hogy a tárgyak alaktól, mérettől, színtől függetlenül egyet, azaz az egységet jelentik. Két, ugyanannyi darabszámú kupac bab közül arra a kérdésre, hogy melyik a több, vannak gyerekek, akik a nagyobb babszemet tartalmazó kupacot választják. A babok mérete félre viszi őket, és mivel azok nagyobbak, szükségszerűen több is. Ezért a tanulási folyamat elején érdemes teljesen ugyanolyan egyforma tárgyakat választani. Erre kiválóan alkalmas az iskolábanishugrs0005.jpg használatos pálcika és korong. A nem egyforma csak hasonló tárgyakat az absztrakció egy magasabb szintjén már bátran használhatjuk. Sőt használjuk is, hisz ez hozzásegíti a gyereket ahhoz, hogy a számosság, mennyiség tárgyaktól független önálló fogalommá váljon. Normál fejlődésmenet esetén az egymásra épülő szakaszok határai nem rajzolódnak ki élesen, de a fokozatosságra való törekvés ebben az esetben is legyen cél.

Egy másik nagyon gyakran használt eszköz a számegyenes. A számegyenes használata már feltételezi az egység fogalmának ismeretét. A számegyeneseknek két fontos területen vehetjük igazán hasznát stabil számfogalommal rendelkező gyerekek esetében. Az egyik terület a műveletvégzés irányainak megértése. Egyszerűen fogalmazva, a kivonásnál „lefele”, az összeadásnál „felfele” haladunk.SJ_BD-005.jpg A műveletnek iránya lesz, érthetővé válik, hogy a két művelet egymásnak ellentéte. Ha a többhöz ugyanannyit adunk, akkor abból több lesz. Láthatóvá teszi az összeadás és kivonás összefüggéseit. A másik nagy terület a 10-es átváltás, és pótlások begyakorlása. A kisgyereknek a 10-es átlépés elsajátításakor annyi dologra kell egyszerre figyelni, annyi részeredményt kell észben tartania. Ezeket a kezdeti lépéseket tudja jól megsegíteni a számegyenes.

Vannak gyerekek, akik az eszközök használatával el tudnak jutni oda, hogy maguktól elhagyják azokat. Akiknél ez a természetes leválási folyamat nem megy végbe, ott a folyamatok belsővé válása valamilyen oknál fogva nehezített. Ebben az esetben mindenképpen forduljunk szakemberhez, hogy kiderítse, mi húzódik meg a háttérben. Az ő esetükben a jövőre nézve, praktikus szempontból célszerű áttérni a játékpénzek használatára. Minden gyerek szívesen számol pénzzel. SM_90170013.jpgMindenki ismeri, tudja mire való, használata, még ha játékból is, olyan felnőttes. Az egy és két forintosok forgalomból való kivonása miatt a játékpénzekkel való számolás veszített egy picit a valóságot mímelő varázsából, de mi nem hagyhatjuk el ezeket az eszköztárból. A pénzhasználat gyakorlása során fontos tudatosítani a gyerekekben a darab és az érték közötti különbséget. Műveletvégzésre csak akkor kezdjük használni a pénzeket, ha az összegek kirakása és a váltások már nagyon jól mennek. A pénzhasználat gyakorlásához itt talál gyakorló feladatokat

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása