tev 2011.05.12. 07:40

Számok világa

A számok világának megismerése a dolgok számosságának felismerésével kezdődik. A mennyiségfogalmak különböző tevékenységek végzése közben nyernek értelmet. Sok-sok pakolgatás, rámolgatás, rakosgatás közben lesz a kettő kettő. Sok-sok saját tapasztalat alapján válik a polcon lévő játékkupac először különböző névvel bíró önálló csoporttá, így lesz világos, hogy a polcon van baba, maci és kisautó.
A fejlődésnek egy következő állomása a színek, a méret (kicsi, nagy), és a forma megtanulása. Csak ezt követi annak felfedezése, hogy  polcon miből mennyi van. A gyerek először felismeri, hogy ebből sok, abból pedig kevés van. Világossá válik az egy és a több fogalma, majd tovább differenciálódnak az egyes mennyiségek. 

A mennyiség-és számfogalom kialakulását többféleképpen segíthetjük. A legfontosabb, hogy minél többször, minél többféle helyzetben számlálgassunk együtt a gyerekkel. Megszámolgathatjuk, hogy hány lépcsőfok vezet fel a kapuhoz, mennyi kiflit vettünk a boltban, hány darab plüssállatot kell este az alvóhelyére tennünk. Fontos, hogy valamilyen mozgásos cselekvéssel kössük össze a számlálást. Az se baj, ha ezt teátrális nagy mozdulatokkal végezzük. És mindenképp tartsuk be a fokozatosságot, apró kicsi lépésekben bővítsük a megszámolandó mennyiségeket. Ne feledjük a három után a négy jön, és nem a tizenkettő.
 

A mennyiségfogalmak kialakítását nagyon jól elősegíti, a gyerekek által szívesen játszott egyszerű kis szerepjáték, a pincéres játék. A szülő rendel, a pincérré átalakult gyerek rengeteg "mintha" kávét és sütit szolgál fel. Nem kell hozzá más, mint néhány tányér és pohár a babakonyhából. A játékon annyit módosítsunk, hogy a mintha sütiket építőkockával, vagy valamilyen apró tárgyakkal helyettesítsük. Bátran kérjünk a sárga tányérra három almás, a kékre pedig két meggyes sütit.
A konyhától idegenkedő fiúgyermekek fuvarozóként teherautóval szállíthatják hasonlóképpen az építőanyagot.  

 

Ha tárgyakat számolunk össze, akkor azokat mindig úgy tegyük ki, ahogyan dobókockán vannak a pöttyök. Ez az elrendezés segíti, hogy az egyes mennyiségeknek kialakuljon egy belső képe. Kirakott tárgyakra, képekre rápillantva, anélkül, hogy leszámlálgatnánk, meg tudjuk mondani, mennyi.
A későbbi műveletvégzéshez is elengedhetetlenek ezek a számképek. Ezek felidézésével könnyen össze tudjuk hasonlítani a mennyiségeket, érthető, hogy a hat miért több, mint a három, és miért pont a kétszerese.

Hatnál nagyobb számokat ezen elrendezések kombinációiként tudunk kirakni. Minden hatnál nagyobb szám kirakható az öttel, és valamelyik számmal. A tíz pedig két ötössel. 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása