2011.10.30. 14:02
Játék műanyag kupakokkal
Senki sem gondolná, hogy a műanyag palackok kupakjait milyen jól lehet óvodások, kisiskolások fejlesztésében használni. A műanyag kupakok egyszerű, könnyen elérhető eszközei lehetnek olyan alapvető készségek fejlesztésének, mint a finommotorika (kézügyesség), rendszerezés, csoportosítás, számolás, vagy az ábécé tanulása. Hogy igazán változatosan tudjuk felhasználni, gyűjtsünk össze indulásként úgy 200 darabot belőlük. Elsőre lehet, hogy ijesztően hangzik ez a mennyiség, de higgyük el, hamar összejön. Igyekezzünk minél több különböző színű kupakokat gyűjteni.
Hogyan használjuk őket?
- Egy adag kupakot válogassunk szét színek szerint, és tegyük színenként egy kis zacskóba őket.
- Találjunk ki 10 különböző mókás jelet (csillag, napocska, szív, hold, mosolygó fejecske…), és rajzoljuk a kupakokra. Csináljunk 3 sorozatot belőlük, így 3 darab ugyanolyan jelet tartalmazó kupakunk lesz.
- Egy másik nagyobb kupacra írjuk rá az ábécé betűit. Az olyan gyakran előforduló betűkből, mint az E, A, I, O, Ó, T, S, M, K, L, R írjunk többet.
- A következő nagyobb kupac a számoké. 1-től 10-ig írjuk rá a számokat a kupakokra úgy, hogy 1 darab kupakra írjuk az 1-t, két darab kupakra írjuk a 2-t, 3 darab kupakra írjuk a 4-t, és így tovább 10-ig.
Ha minden elkészült, kezdődhet a játék. Bemutatunk néhány játékötletet, amit természetesen további ötletekkel bővíthet mindenki a maga kedve szerint.
- Vegyük elő a színek szerint csoportosított gyűjteményt. Megbeszélhetjük, hogy hányféle színű kupak van. Mi a nevük? Írjuk fel a színek nevét egy-egy kártyára. Feladat: kártyák és kupakok párosítása. Megszámolhatjuk, melyik színből mennyi van. Melyikből van több, melyikből kevesebb?
- Keverjük össze a jeleket tartalmazó kupakokat, és fordítsuk fejjel lefelé őket. Fordítsunk fel egyet, és próbáljuk meg megkeresni a párját. Kiváló memóriafejlesztő gyakorlat.
- A szimbólumokkal ellátott kupakokat mintakirakásra is használhatjuk. Rakjunk ki néhány kupakot, pl. csillag, szív, csillag. Kérjük meg a gyereket, hogy folytassa a sort. A megkezdett sorok folytatásánál egyszerűbb feladat, a kirakott minták másolása. Ilyenkor arra kérjük a gyermeket, hogy rakjon ki egy ugyanolyan sort, mint mi. Ennek a feladatnak a nehezítése, ha az általunk kirakott sort letakarjuk, és a gyermeknek emlékezettből kell kiraknia ugyanazt.
- Az betűs kupakokból a gyermek kirakhatja az ábécét. Ilyenkor a kupakok hosszú kígyóként tekereghetnek a padlón, vagy a konyhaasztalon.
- Tegyük a betűket egy zsákba. A gyerek húzzon belőle egyet. Olvassa el hangosan, milyen betűt húzott. Gyűjtsünk ilyen betűvel kezdődő szavakat.
- A betűkből kirakhatók nevek és egyszerűbb szavak. A szavak kirakása előtt, mindig mondjuk ki a szavakat, és számoljuk meg hány hangból állnak.
- Keverjük össze, és szórjuk szét a padlón a számokat tartalmazó kupakokat. A gyerek feladata, hogy keresse meg az összes egyest, kettest és különböző számot tartalmazó kupakot. Az azonosakat rendezze egy csoportba. Ha megvannak a csoportok, megbeszélhetjük, melyikből mennyi van, melyik több, és mennyivel.
Szólj hozzá!
Címkék: számok matematika nyelvi betűk műanyag kupak
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.