fejlesztésSenki sem gondolná, hogy a műanyag palackok kupakjait milyen jól lehet óvodások, kisiskolások fejlesztésében használni. A műanyag kupakok egyszerű, könnyen elérhető eszközei lehetnek olyan alapvető készségek fejlesztésének, mint a finommotorika (kézügyesség), rendszerezés, csoportosítás, számolás, vagy az ábécé tanulása. Hogy igazán változatosan tudjuk felhasználni, gyűjtsünk össze indulásként úgy 200 darabot belőlük. Elsőre lehet, hogy ijesztően hangzik ez a mennyiség, de higgyük el, hamar összejön. Igyekezzünk minél több különböző színű kupakokat gyűjteni.

 

 

Hogyan használjuk őket?

  1. Egy adag kupakot válogassunk szét színek szerint, és tegyük színenként egy kis zacskóba őket.
     
  2. Találjunk ki 10 különböző mókás jelet (csillag, napocska, szív, hold, mosolygó fejecske…), és rajzoljuk a kupakokra. Csináljunk 3 sorozatot belőlük, így 3 darab ugyanolyan jelet tartalmazó kupakunk lesz.
     
  3. Egy másik nagyobb kupacra írjuk rá az ábécé betűit. Az olyan gyakran előforduló betűkből, mint az E, A, I, O, Ó, T, S, M, K, L, R írjunk többet.
     
  4. A következő nagyobb kupac a számoké. 1-től 10-ig írjuk rá a számokat a kupakokra úgy, hogy 1 darab kupakra írjuk az 1-t, két darab kupakra írjuk a 2-t, 3 darab kupakra írjuk a 4-t, és így tovább 10-ig.

 

Ha minden elkészült, kezdődhet a játék. Bemutatunk néhány játékötletet, amit természetesen további ötletekkel bővíthet mindenki a maga kedve szerint.
 

  1. Vegyük elő a színek szerint csoportosított gyűjteményt. Megbeszélhetjük, hogy hányféle színű kupak van. Mi a nevük? Írjuk fel a színek nevét egy-egy kártyára. Feladat: kártyák és kupakok párosítása. Megszámolhatjuk, melyik színből mennyi van. Melyikből van több, melyikből kevesebb?
     
  2. Keverjük össze a jeleket tartalmazó kupakokat, és fordítsuk fejjel lefelé őket. Fordítsunk fel egyet, és próbáljuk meg megkeresni a párját. Kiváló memóriafejlesztő gyakorlat.
     
  3. A szimbólumokkal ellátott kupakokat mintakirakásra is használhatjuk. Rakjunk ki néhány kupakot, pl. csillag, szív, csillag. Kérjük meg a gyereket, hogy folytassa a sort. A megkezdett sorok folytatásánál egyszerűbb feladat, a kirakott minták másolása. Ilyenkor arra kérjük a gyermeket, hogy rakjon ki egy ugyanolyan sort, mint mi. Ennek a feladatnak a nehezítése, ha az általunk kirakott sort letakarjuk, és a gyermeknek emlékezettből kell kiraknia ugyanazt.
     
  4. Az betűs kupakokból a gyermek kirakhatja az ábécét. Ilyenkor a kupakok hosszú kígyóként tekereghetnek a padlón, vagy a konyhaasztalon.
     
  5. Tegyük a betűket egy zsákba. A gyerek húzzon belőle egyet. Olvassa el hangosan, milyen betűt húzott. Gyűjtsünk ilyen betűvel kezdődő szavakat. 
     
  6. A betűkből kirakhatók nevek és egyszerűbb szavak. A szavak kirakása előtt, mindig mondjuk ki a szavakat, és számoljuk meg hány hangból állnak. 
     
  7. Keverjük össze, és szórjuk szét a padlón a számokat tartalmazó kupakokat. A gyerek feladata, hogy keresse meg az összes egyest, kettest és különböző számot tartalmazó kupakot. Az azonosakat rendezze egy csoportba. Ha megvannak a csoportok, megbeszélhetjük, melyikből mennyi van, melyik több, és mennyivel.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása