A szorzótábla megtanulása mindenki számára emlékezetes esemény. Vagy könnyen ment, vagy nagyon nehezen. A fülében mindenkinek ott cseng, hogy ha álmodból felébresztenek is...

És mi legyen azzal, akinek nem megy könnyen? Ha a sok-sok gyakorlás, memorizálás ellenére sem ragad meg az ismert rigmus a fejében - "egyszeregyazegy, kétszeregyazkettő..."-, akkor másfajta eszközhöz kell nyúlnunk. 

 

Kiváló segédeszköz egy tíz darabos tojástartó. Ha lehet, olyat válasszunk, aminek teljesen zárt a fedele. Szükségünk van még apró tárgyakra, ez lehet bab, kavics, cukorka, vagy akármi más.

 

 

 

Attól függően, hogy melyik szorzótáblát szeretnénk gyakorolni, helyezzünk el tárgyakat a tojástartó fedelében. A tárgyak száma mindig a gyakorlandó szorzótábla egész számú többszöröse legyen.

Fontos, hogy a tárgyakat a gyerek által gyorsan átlátható rendben rakjuk ki. Kérdezzünk rá, mennyi kavics van a tartóban.

 

Kérjük meg a gyereket, hogy a fedélben lévő kavicsok közül minden rekeszbe tegyen kettőt.

Olvassa le a szorzást. Írja fel egy kártyára.

Beszéljük meg, hány darab kavics volt a fedélben. Kérdezzünk rá, hogy elvettünk-e, vagy hozzáadtunk-e azóta. Tisztázzuk, hogy az összes kavics a rekeszbe került. Így anélkül, hogy újra leszámlálnánk, meg tudjuk mondani a szorzás eredményét.

Csukjuk be a tojástartó fedelét, és idéztessük fel a gyerekkel, mit rejt a doboz. Hány darab kavics van benne? Hogyan rendeztük el a kavicsokat? Hány rekeszben, hány darab van?

Írjuk fel újra a szorzást, és tegyük a doboz tetejére.

Ha nehézkes a felidézés, nyissuk ki a dobozt, tekintsük meg újra a tartalmát.

 

 

 

Fordítsuk meg a dobozt.

 

 

 

 

 

Nyissuk ki. Tisztázzuk hány darab kavics van benne.

 

 

 

 

 

Kérjük meg a gyereket, hogy a szorzás- és számkártyák közül válassza ki azokat, amelyek az előző kirakáshoz tartoznak.

 

 

 

 

Végül kérjük meg a gyereket, hogy emlékezetből rajzolja le a kavicsok kirakását a tojástartóban, és írja le számtan nyelven is a műveletet.

 

 

 

 

 

 

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Arion Larionov 2014.07.30. 20:18:32

Szervusztok!

Kislányom 17 éves, Asperger szindrómával küzd. A szokásostól eltérően ő nem jeleskedik a matematikában, sőt! Rendkívül tehetséges a nyelvekben (5 nyelvvel bír lassan), 3 nyelven ír, irodalmi pályázatokat nyert, holland nyelven, Hollandiában. Ugyanakkor a számolás, szorzás stb. gondot okoz. Érdekes módon, a komplikáltabb feladatokat meg tudja oldani számológéppel, ezért az iskolában jól teljesít, mert itt, Hollandiában megengedett a számológép használata. De a közértben még mindig bajban van... Most végre találtam a lapotokon olyan egyszerű feladványokat, amiket kipróbálhatunk. Köszönöm!
süti beállítások módosítása